Egy egyedi weboldal vagy webáruház arra a célra és működésre van fejlesztve, ami az igényeket és az elvárt működést lefedi. Pontosan ezért tud optimalizált lenni és ezáltal biztonságosabb és stabilabb is, mint egy keretrendszer alapú weboldal, mint például egy WordPress vagy Magento. Azonban annak érdekében, hogy a lehető legjobb működést tudjuk elérni és a legrészletesebb tájékoztatást tudjuk adni sokszor több információra, van szükségünk. Egy keretrendszer alapú webshopnál sokszor adott a rendszer működése, abba belenyúlni nem érdemes, nem is ajánlott sokszor és az egyedi működés kiszolgálására sokszor nem is képesek, azonban egy egyedi webáruháznál a funkciók úgy vannak kialakítva, hogy a kívánt működést biztosítsák, legyen az bármennyire egyedi, vagy speciális akár. Ebből adódóan részletesebb felmérésre is van szükségünk, mivel rengeteg funkció gyűjtőfogalom és rengeteg módon lehet őket megvalósítani.

Erre szolgál egy általunk írt kérdőív, amely nagyrészt lefedi egy webáruház általános funkcionalitását és ezáltal pontosabban tudunk dolgozni, illetve árat is jobban tudunk becsülni, elkerülve az utólagos extra díjakat.

A felmérés során az alábbi kérdőívet szoktuk kitölteni érdeklődőinkkel. Ebben a cikkben bővebben kifejtjük, hogy melyik résznél adott esetben milyen válaszokat várunk, vagy milyen irányban kell gondolkodni, hogy a webáruház készítés gördülékenyebb legyen.

 

Új oldal esetén sokszor hiányzik az arculat, a logó, a cég a színvilága, így fontos felmérnünk, hogy adott esetben arculattervezéssel is számoljunk-e vagy csak alkalmazkodunk a cég már kialakult arculatához és a webdesignt ennek megfelelően alakítjuk ki. Ezt pár rövid kérdéssel ki is tudjuk deríteni:

Arculat

Szükség van-e arculat készítésére? Amennyiben igen milyen elemekre lenne szükség?

  • Logo
  • Névjegy
  • Email aláírás
  • Fejléces papír
  • Mappa / dosszié
  • Arculati kézikönyv

 

Amennyiben természetesen van már meglévő céges arculat, úgy a webdesign, grafikai tervezés alkalmazkodik annak a szabályaihoz. A grafikai tervezésnél sokszor segít, ha van egy elképzelt irány, vagy vannak elemek, részletek, amelyek szimpatikusak esetleg egy másik oldalban, vagy láttunk már részeket, amelyekre igényt tartunk. Ezek lehetne apróbb részletek, animációk is, vagy teljes aloldal típusok is akár.

 

Webdesign

  1. Van esetleg minta oldal, amely külalakilag, avagy funkcionálisan hasonlít a kívánt oldalhoz?:
    1. Amennyiben igen úgy mi a pozitív azon az oldalon?
  2. Színek, külalak esetén bármihez kell alkalmazkodni? (Arculati kézikönyv)
  3. A weboldalhoz használandó képekkel már rendelkeznek, vagy mi intéznénk őket?

 

A webáruház készítés legfontosabb része a funkcionalitás, mivel az határozza meg a komplexitást és az oldal működését, megjelenítését is sokszor. Alábbi kérdőívünk részletesebb, mivel egy webáruház készítésre vonatkozik, de egyszerűbb oldalakra is érvényes lehet a kérdőív első fele. Az egyes, tapasztalataink szerint nehezebben érthető pontot igyekszünk most kibontani és kifejteni.

Weboldal funkciójára vonatkozó kérdések

  1. Hány nyelvű lenne az oldal?
    1. Az oldal működését befolyásolja, hogy az nyelvesített vagy sem. Ezért fontos, hogy tudjuk, nyelvesített oldalról beszélünk vagy egy nyelvű weboldalról. A nyelvesítést utólag is természetesen lehet pótolni, azonban lehet akkor kicsit hosszadalmasabb feladat.
  2. Social megosztásokra van szükség? Ha igen, milyen fajta megosztások kellenek?
    1. Ez alatt facebook, twitter, esetleg emailes megosztást értjük. Gyakran felmerül az Instagramon való megosztás, azonban arra a platform nem ad lehetőséget, így ott weboldalakat nem lehet megosztani.

 

A weboldal tartalmi elemeit egy CMS, azaz tartalomkezelővel lehet az oldalainkon szerkeszteni. Ez alatt a szöveges oldalakat, szövegrészleteket, bannereket, slidereket kell érteni, ami nem funkcionalitás, vagy webshop specifikus. Alább egy tipikus webshop aloldal típusait gyűjtöttük össze.

Weboldal és CMS

  1. Oldaltérkép (Általánosan) – Van esetleg olyan oldal, amely nem kell, vagy kimaradt?
    1. Főoldal
    2. Termék lista oldal
    3. Termék végoldal
    4. Kosár
    5. Kassza
    6. Regisztráció/Belépés/Elfelejtett jelszó
    7. 404 és hiba oldal
    8. Szöveges oldalak (pl. ÁSZF)
    9. Kapcsolat oldal
    10. Visszaigazolási oldalak (Pl. sikeres vásárlás)
    11. Keresési találat oldal
    12. Profil oldal
      1. Saját adatok
      2. Korábbi rendelések
    13. Hírek lista oldala és végoldala

Ezek az oldalak általában megtalálhatóak egy webáruházban, azonban ettől eltérő oldal típusok is előfordulhatnak. Ilyen lehet esetlegesen egy heti akció/napi akció, villámajánlatok vagy hasonló oldal. Ez adott esetben segít nekünk felmérni a grafikai munka méretet, illetve funkcionalitásban is segít, mivel nem feltétlen fogalmazódnak meg ezek a működések a funkciók összeírásakor.

 

  1. CMS – Az alábbiakra szükség van?
    1. Tartalmi oldalak szöveges/ képi szerkesztése:
    2. Menü szerkesztése?
      1. A menü szimpla vagy megamenü lenne?

Itt lehetséges más oldalak egyedi szerkesztése is, mint például saját landing, vagy kampányszerű oldalak kezelése.

 

  1. Kapcsolati űrlap
  2. SEO meta beállítási lehetőségek
    1. Szükség van adminról állítható SEO opciókra?
    2. avagy ezek automatikusak legyenek?

SEO témakörben egy webshop készítés esetén fontos eldöntendő, hogy automatizált legyen a kitöltése az alapvető információknak, vagy ez minden esetben kézzel történjen. Mindkettő módszernek megvan az előnye és hátránya. Termékek esetén az automatizált kitöltést szoktuk javasolni.

 

  1. Google Analytics integrálásra van szükség?

Ezt a pontot erősen ajánljuk.

 

Az alábbi webáruház funkcióknál igyekszünk kifejteni a kritikus pontokat.

Webshop

  1. Termékek
    1. Készlet figyelés
      1. Van szükség a készlet figyelésére?
        1. Ez alatt azt értjük, hogy a webáruház nézi-e egy darabszámot és abból vonja a rendelésnél a megrendelt darabszámot, avagy ilyenre nincs esetleg szükség, mert nincs raktárkészlet, vagy esetleg külső raktárról van minden rendelve és csak raktáron/nincs raktáron információ áll rendelkezésre.
      2. Raktár rendszer beépítésére van igény a webáruházban (bevételezés, kivételezés, komissiózás)?
        1. Ez a hagyományos értelemben vett raktár kezelés. A webáruház készítésekor elkészítünk egy modult, ahol bevételezni, kivételezni lehet termékeket, amelyek így hozzáadódnak vagy levonódnak a készletről. Ha esetleg igény van több raktár kezelésére azt is itt érdemes jelezni.
      3. Leltározásra van szükség?
        1. A leltárnak is van több különböző módja. Van amikor elegendő egy Excel, hogy milyen termékből mennyi van, de olykor előfordul eltérő igény, de az is előfordulhat, hogy erre egyáltalán nincsen szükség. Ezeket az igényeket a fejlesztés szempontjából mérjük fel.
      4. Külső készletkezelővel való összekötésre van szükség?
        1. Ebben a pontban külső raktárkészlet kezelő vagy ERP rendszer összekötését értjük. Ha esetleg külső raktárkezelő van, akkor a fentebbi raktárkezelő beépítése rész nem releváns, mivel nem a webáruházban történik a készlet kezelés, hanem külső szoftver biztosítja azt.
      5. A termék aktuálisan raktáron lévő db számát jelölni kell az oldalon?
      6. Rendelhető a termék, ha nincs raktáron?
        1. Ez alatt a negatív készletet értjük, tehát ha elfogyott a termék, akkor is tovább rendelhető, vagy ilyenkor nem lehet több darabot eladni.
      7. Az inaktív termékeket meg kell jeleníteni az oldalon?
        1. Google linkek miatt szoktuk javasolni, hogy régi termékek URL-ről elérhetőek legyenek, de a weboldalon a keresőben, szűrőben ne. Azonban sokszor kérés, hogy egyáltalán ne legyenek elérhetők, így ezt a pontot a fejlesztés előtt tisztázzuk mindig.
    2. Akciók
      1. Milyen típusú akciókra lenne szükség?
        1. Egy termékes kedvezményes árak (alap funkció)
        2. Mennyiségi akciók? pl.: 5000 Ft felett 5%, 10000 Ft felett 10% kedvezmény
        3. Időzített akciók?
        4. Tömeges leárazás?
      2. A termékek árainak a kezelése nagyon összetett lehet, mivel sok fajta akciózási módszer lehetséges. Ha esetleg külső vállalatirányítási rendszerrel van összekötve a webáruház, akkor ez a pont tipikusan tárgytalan, egyéb esetben viszont fontos és tisztázandó. Az alapvető működés, hogy a termék adatlapján van egy ár és egy akciós ár mező, és amennyiben akciós ár van megadva, azzal számol a rendszer. Azonban ez a funkció automatizálható és tömeges árazás is alkalmazható, akár kategóriára. Így ezeket mindig egyesével le kell fektetni, hogy milyen módon szeretnénk az árakat és ez alatt az akciós árakat kezelni.
    3. Ajándékutalványok lennének?
      1. Az utalványok beválthatóak online?
      2. Ajándékutalvány alatt egy konkrét összeget értünk, ami levásárolható vagy a boltban (ha van), vagy online.
    4. Kuponok lennének?
      1. % alapú kuponok?
      2. Összeg alapú kuponok?
      3. Felhasználóhoz kötött kuponok?
      4. A kuponok témakor, akárcsak az akciós árak az egyszerűtől a bonyolultig terjedhetnek. Az alap funkciók tipikusan a végösszegből levonódó fix értékű vagy százalékos összegek, azonban ezeket, mivel egyedi rendszerről beszélünk, olyan mértékig lehet testre szabni, amekkora mértékben erre igény adódik, azonban a működést előre le kell fektetni, fel kell térképezni.
    5. Terméktípusok
      1. Hogyan épül fel egy termék?
        1. Egyszerű termék? (pl. nincs választható méret, szín)
        2. Összetett termék (pl. több méret, több kivitel)
        3. A termékeknél, ha egyszerű termékről beszélünk, akkor minden termék egy külön aloldal, nincs kapcsolódó pont. Ha összetett termékről beszélünk egy webáruháznál, akkor tipikusan fő termékről és altermékekről beszélünk. Az összetett termékek mindig bonyolultabbak, mivel ilyenkor le kell fektetni a termékfelvitel szabályait, a tulajdonságok kezelésének módját, illetve a szabályrendszert, hogy mi számít egyedinek egy alterméknél és mi az, amit adott esetben örököl. Egy példával bemutatva, összetett termék lehet 2 fajta táska, amelyek csak színben különböznek. Tovább beszélhetünk cipőről, ahol a főtermék a „piros cipő” és az altermékek az egyes méretek. Ezeknek az altermékeknek van saját raktár értékük.
      2. A termékekhez lennének kapcsolódó termékek? Ha igen, mi alapján kapcsolódjanak?
      3. Vannak kiegészítő termékek?
      4. Vannak csomag termékek? (pl. több termék egyben megvásárolható, csomagban)
        1. Csomag termék esetén mindig fontos, hogy a fejlesztés előtt feltérképezzük, hogy hogyan kapcsolódnak össze a termékek, miképp hozzuk létre őket és milyen formában befolyásolja egy csomagos termék a készleteket.
    6. Terméktulajdonságok
      1. A termékekhez tartozna galéria?
      2. Lenne értékelés és véleményezés?
      3. Milyen terméktulajdonságok lennének (dinamikus vagy minden terméknek fix tulajdonság opciói lennének?)
        1. A termékeknél már röviden említett összetettség a tulajdonságokra is vonatkozik. Öröklődnek esetleg kategóriából, vagy minden terméknek ugyanaz a tulajdonsága van az adatlapján, de csak azt jeleníti meg az oldal, ami ki van töltve?
      4. Terméket lehet inaktiválni?
      5. A termék képei legyenek automatikusan optimalizálva, vagy a feltöltő feladata lenne?
      6. Árak: A rendszerben milyen féle és fajta árakat kell megjeleníteni? (alapértelmezetten: lista ár, kedvezményes ár)
      7. Áfát külön kezelje a rendszer (van 27 / 0 %-os áfa kezelés
        1. Ez alatt értjük az EU-s áfa kezelést, vagy ha van olyan termék, amelynek az áfa tartalma más az alap áfától
      8. Van minimálisan/maximálisan rendelhető darabszám?
    7. Termék kategóriák
      1. Egy vagy több mélységű termékkategória lenne?
      2. Egy termék lehet több kategóriában?
    8. Termék menedzsment
      1. A termékeket manuálisan adminról kell menedzselni?
      2. A termékeknél szükség van CSV/XLS exportra?
        1. Ez a funkció, hogy a termékek adatait, megadott tulajdonságait fájlként kimentjük, hogy kezelhető legyen, akár Excelben is.
      3. A termékeknél szükség van CSV/XLS importra?
        1. Import funkció esetén meg kell határozni, hogy hogyan, milyen adatokat kell tudni felvinni, mi az amit fájl alapon kezelünk, mi az amit adminon kezelünk a webáruházban továbbra is.
    9. Listaoldalak
      1. A listaoldalakon van szükség összetett szűrésekre?
        1. Ez alatt a tulajdonságokra gondolunk. Méret, szín, kiszerelés stb.
      2. A listát kell tudni rendezni (ár, név, dátum szerint)
      3. Vannak kedvelt „Top” termékek?
      4. Szükség van több nézetre (lista/rács)?
  2. Rendelések
    1. Számlázás
      1. Össze lenne kötve a webshop külső számlázóval? Ha igen, melyik szolgáltatóval?
      2. A számlázásnál milyen számlatípusokat kell tudni elkészíteni
        1. Itt előfordulhatnak különböző igények, mint például más nyelvű, előleg, vagy bármi hasonló számla kiállítása, amire a számlázó program képes. Alapértelmezetten a webáruház egy fajta végszámlát állít ki.
    2. Fizetés
      1. Milyen fizetési módok lennének?
        1. Ez alatt értjük a következőket, amely nem teljes sorrend:
          1. Készpénz
          2. Online bankkártya
          3. Banki utalás
          4. Utánvét
      2. Van online bankkártyás fizetés? Ha igen hány és milyen szolgáltatótól?
    3. Házhozszállítás
      1. Milyen szállítási módok lennének?
        1. Például: személyes átvétel, GLS, Posta
      2. Van ugyanolyan típusú, de eltérő tulajdonságú szállítási mód (pl. Házhozszállítás GLS 1-3 nap és MPL 2-4 nap)?
      3. A webshopot API vagy fájl alapon össze kell kötni a szolgáltatókkal?
        1. A futárszolgáltatók közül pár lehetőséget ad, hogy össze legyen kötve a webáruházzal, például a GLS. Ilyenkor nem kell kézzel felvinni minden adatot a futárszolgáltató rendszerébe, hanem gyorsítva megoldható. Fájl esetén egy csv fájlt exportál a webshop a rendelésekről, amelyeket tipikusan csak fel kell tölteni a külső rendszerbe. API kapcsolat esetén meg még gyorsabb, a webáruház admin felületén 1 gombbal megoldható a teljes folyamat.
      4. Lenne ingyenes szállítás opció?
        1. Ha esetleg lenne, annak a szabályrendszerét le kell dokumentálnunk. Mikortól ingyenes, minek kell teljesülnie ehhez.
    4. Státuszok
      1. Hány féle és fajta státuszra lenne szükség?
  3. Adminok
    1. Lenne több admin jogosultság szint? (bizonyos fiókok nem férnek hozzá bizonyos részekhez az admin oldalon stb.)
      1. Jogosultsági szint alatt nem az adminok darabszámára gondolunk, mivel az szinte korlátlan, hanem a különböző jogokra, hogy hány különböző ilyen jog létezik. Például lehet olyan jog, amivel csak a rendeléseket látni és a termékeket nem, vagy fordítva egy webáruház adminisztrátor esetén, aki csak tartalmat tölt fel. Ezeket a szerepköröket le kell tisztázni, hogy ki mihez férhet hozzá, hogy pontosan el tudjon készülni a funkció
  4. Felhasználók
    1. A bejelentkezésnél van szükség Social (facebook, Google) bejelentkezésre?
    2. Címek kezelése?
      1. Egy felhasználónak lehet több címe?
    3. Vannak törzsvásárlók? Ha igen, hány fajta és miben különböznek?
      1. A törzsvásárlói rendszer általában eléggé összetett funkció, amely kihatással van a webáruház szinte összes részére, így a pontos működését, árazást, pontokat, ha vannak tanácsolt előre letisztázni.
    4. A regisztrált felhasználók számára milyen plusz funkciót nyújt az oldal? Csak regisztrált felhasználók használhatják a webshopot vagy a termékeket megjeleníthetjük regisztrációtól függetlenül és csak a vásárlást kötjük regisztrációhoz?
    5. Milyen adatokat tárolnak a felhasználókról a rendszerben?
    6. Lenne szükség hűségpontrendszerre?
  5. Kosár
    1. Szükség van kosárnövelő javaslatokra – UPSALE (popup, termék sáv, stb)?
    2. A kosár tartalma meddig maradjon meg a felhasználónak?
      1. Tipikusan a kosár tartalmát a munkamenetig szokták a webáruházak tárolni, mivel ha ennél tovább tárolja, a rendszer már előfordulhatnak olyan gondok, hogy az adott termék már nem létezik, vagy nincs készleten. Ha bejelentkezett felhasználó használja a webáruházat, akkor lehetséges tovább tárolni, de nem javaslott 1-2 napnál tovább megtartani.
    3. Van szükség elhagyott kosarak rögzítésére és elhagyott kosár emailekre?
      1. Az elhagyott kosár akkor fordul elő, amikor valaki berak valamit, de nem vásárolja meg és elhagyja az oldalt. Ilyenkor ezekről bizonyos idő elteltével, ha megvan felhasználó email címe, tudunk emailt küldeni a potenciális vevőnek, hogy ha még aktuális folytathatja a vásárlást, mert lehet csak elfeledkezett róla.
  6. Checkout
    1. Milyen vásárlási opciók vannak?
      1. Regisztráció nélküli
      2. Csak Regisztrált vásárlás
        1. Előfordul, például nagyker oldalaknál, hogy csak fiókkal lehet azt használni.
      3. Mindkettő
    2. A számlázási cím lehet külön cég és külön magánszemély?
    3. Ki kell tudni választani, hogy a számlázási és a szállítási cím megegyezik?
  1. Automatikus üzenetek
    1. Kellenek e-mailek a vásárló felé a státuszváltások után?
      1. Ennél a pontnál kérni szoktuk, hogy ha van olyan státusz, amire kifejezetten kell külön email, akkor arról kapjunk egy listát illetve annak a tartalmát. Alapértelmezetten egy rendelésről mindig érkezik email, amikor a rendelés leadásra került a webáruházban. Azonban minden további státuszra az email már opcionális.
    2. SMS értesítés kell a vásárlónak státuszváltáskor?
  2. Egyéb funkciók
    1. Szükség van termék összehasonlításra?
    2. Szükség van kívánságlistára?
    3. Exportok: Lenne szükség (CSV, XLS) exportra? – Ha igen hány féle és fajtára? (extra funkció)
      1. Ez alatt nem a korábban említett exportra gondolunk, hanem bármilyen egyéb exportra, legyen ez legkeresettebb termékek, termékek ár nélkül, termékek kép nélkül stb.
    4. Importok: Lenne szükség (CSV, XLS) importra? – Ha igen hány féle és fajtára? (extra funkció)
      1. Akárcsak a fentebbi pont, ha lenne olyan import, ami nem a termékekre vonatkozik, azokat kérjük felsorolni.
    5. Facebook pixel elhelyezésére van szükség?
    6. Google E-commerce integrálásra van szükség?
    7. Van szükség hírlevél integrálásra (Pl. Mailchimp, Salesmanago, stb)?
    8. Szükség van-e arra, hogy valamilyen külső rendszerhez csatlakozzon a weboldal / webshop (pl. készletkezelő, Vállalatirányítási rendszer)?
      1. A raktárkészlet kezelő rendszereket a termékeknél már említettük, azonban szóba jöhet még több fajta CRM rendszer, ERP rendszer is. Minden olyan külső illesztést, amely szükséges az oldalhoz fel kell sorolni, hogy meg tudjuk vizsgálni hogyan valósítható meg az illesztés, mire van szükség a fejlesztéshez.
    9. hu exportra van szükség?
    10. hu exportra van szükség?
    11. hu exportra van szükség?
    12. SSL kerülne az oldalra?
  3. Admin felület
    1. Van esetleg bármilyen külön kérés az admin felületre vonatkozóan?

Előfordul olykor, hogy külön kéréseket kapunk az admint illetően, mint például a rendelések színkezelése, saját belső értesítési felület. Ezek, mivel egyedi honlap készítésről beszélünk megoldhatóak, azonban mint minden fentebbi funkciónál le kell specifikálni és fel kell vázolni a működésüket.

Utolsó pontban kérünk minden ajánlatkérőt, hogy ha bármi esetleg kimaradt a fentebbi listából, de szükséges funkció, kellene a webáruházba, az írja meg nekünk, hogy azzal is tudjunk számolni.

Kérjük sorolja fel az összes olyan egyéb működést, amire a fenti kérdéssor esetleg nem tér ki, azonban a weboldal működéséhez szükség lenne rá:

Ha esetleg a kérdőív alapján felmerülnek olyan funkciók, amelyeket első körben nem is gondoltunk volna, hogy kellenek, azt mindig megköszönjük, hogy ha jelezve van, hogy mi az, ami mindenképp szükséges és elengedhetetlen funkció a webáruház készítésekor, illetve mi az ami opcionális, később jó lenne, vagy esetleg egy második, harmadik etapban lenne csak szerepe.

A kérdőívünket azért küldjük ki, hogy minél gyorsabban és minél pontosabban tudjunk ajánlatot adni legyen az webáruház vagy weboldal készítés, fejlesztés, modernizálás, vagy tanácsadás.

AJÁNLATKÉRÉS